Morgen beginnen we. Het eerste gedeelte van de bypass wordt aangelegd. Iets dat in heel Europa nog nooit eerder gedaan is. Dat we van start kunnen gaan is mede mogelijk gemaakt door de gemeente Eindhoven, de provincie Noord-Brabant, enkele bedrijven en meer dan 181 supporters van deze crowdfundingsactie. Waarvan de teller inmiddels op € 10.891,- staat.
Enkele maanden geleden bedachten een aantal boomspecialisten iets dat in heel Europa nog nooit eerder gedaan was: een bypass voor een wereldboom. Het plan is inmiddels uitgewerkt, de juiste specialisten zijn bij elkaar gezocht, en de financiering is rond.
Slurf van 10 meter
Morgen (maandag 17 juli) gaan de eerste werkzaamheden van start. In deze fase wordt de bypass in de stam aangelegd. Dat houdt in: de wortels worden verbonden met het gezonde stuk stam, bovenaan in de boom. Tegen de stam komt een slurf van één meter breed en tien meter hoog. Die wordt gevuld met voedingsstoffen. Sensoren zorgen ervoor dat die voedingsstoffen op het juiste moment op de juiste plek terecht komen.
Specialistisch werk
Om dit allemaal voor elkaar te krijgen, gaan er de komende dagen verschillende specialisten aan het werk. Allereerst een boomdeskundige van Storix, met daarnaast ook nog een specialist in substraten en drainage van BVB Landscaping, en een sensorenspecialist. Een zeilmakerij uit de buurt, Van Hooff, levert het zeil, precies op maat. Vrijwilligers van het Wasven helpen met de uitvoering van de klus.
Het wordt een flinke klus, waar we in ieder geval op maandag en dinsdag de hele dag mee bezig zijn. (Mocht je willen komen kijken? Dat mag altijd. Zorg wel dat onze mensen gewoon hun werk kunnen doen.) De tweede fase, het aanleggen van de bypass in de verschillende delen van de kroon, vindt later plaats. Dat wordt naar verwachting eind augustus / begin september.
Meer donaties blijven welkom
De crowdfundingsactie blijft open staan. Donaties zijn nog steeds welkom. Stel dat we zelfs € 15.000,- ophalen, dan betekent het dat we letterlijk méér meters bypass kunnen aanleggen, en de techniek hier en daar nog kunnen finetunen. Je bijdrage blijft dus van harte welkom.